آسیب های ورزشی, تزریق مفصلی, فیزیوتراپی

آرتروز و آرتریت چیست؟

خواندن این مقاله 10 دقیقه طول میکشد

آرتروز و یا به اصطلاح علمی تر استئوآرتریت عبارت است...

از تخریب غضروف مفصلی که پدیده ای است که مربوط به فرسایش تدریجی مفصل محسوب میشود (shear & wear) البته این به دان معنا نیست که هرکسی که پا به سن میگذارد حتما دچار درد مفصلی شود به این معنا که بسیاری از افراد از لحاظ رادیوگرافی و معاینات علایم آرتروز را دارند ولی درد و محدودیت حرکتی در مفصل ندارند.

ثابت شده است که با بالا رفتن سن ابتلا به آرتروز اجتناب ناپذیر است به طوریکه در سن بالای 60 سال بیش از 50 درصد افراد دچار علایم رادیوگرافیک آرتروز میشوند و این درصد در سنین بالای 75 سال به حدود 100% میرسد. البته یک سری عوامل به عنوان ریسک فاکتور و یا علل مستعد کننده ابتلا به آرتروز در مفاصل محسوب میشوند و در بررسی های آماری در شیوع آرتروز دخیل هستند . این عوامل شامل ژنتیک یا وراثت , تروما و یا حوادث آسیب زننده به مفصل من جمله شکستگی ها و دررفتگی ها و آسیب های ورزشی و سوانح , اضافه وزن و چاقی برای ابتلا به آرتروز در مفاصل اندام تحتانی مثل مفصل زانو و مفصل لگن ( هیپ ) و مچ پا , استعمال دخانیات , سوء تغذیه و یک سری بیماری های زمینه ای منجمله دیسپلازیها و... .

آیا میتوان از آرتروز پیش گیری کرد ؟

برای پاسخ به این سوال میتوان از عواملی که میتوان در آن دخالت کرد نام برد و پاسخ آری داد . برای مثال اگر یک فرد چاق وزن خود را کم کند میتواند در پیش گیری از ابتلا به آرتروز مفاصل زانو و سایر مفاصل اندام تحتانی موثر باشد . با کاهش حوادث و سوانح و جلوگیری از بروز تروما به مفاصل و کاهش شیوع شکستگی ها و در رفتگی ها و با کاهش آسیب های ورزشی خصوصا با آموزش تمرینات لازم برای ورزشکاران در هر رشته که علاوه بر تقویت عضلات بیاموزند که چگونه با تقویت رفلکس های عصبی عضلانی و تقویت گیرنده های حس عمقی و تعیین وضعیت در مفاصل و عضلات اندام ها از بروز آرتروز جلوگیری کنند. و مثالی دیگر در مورد نحوه ی فعالیت های روز مره و حتی نحوه نشستن و برخاستن و راه رفتن و حتی خوابیدن و آموزش نحوه صحیح استفاده از مفاصل و کاربرد ابزارها با دست و پا و آموزش رانندگی صحیح و آموزش به کارگران در کارخانه ها و حتی آموزش به کارمندان در مورد آسیب های ناشی از نشستن طولانی و یا ایستادن طولانی و یا کار کردن طولانی با دستگاه های حین کار و یا کار با کامپیوتر و خصوصا آموزش ارگونومی (Ergonomy) می باشد

شیوع آرتریت و آرتروز در جامعه چقدر است ؟

طبق آمار ارائه شده حدود 46 میلیون فرد مبتلا به آرتریت در ایالات متحده گزارش شده است

و این عدد نشان دهنده ی حدود 22 درصد ابتلا افراد بزرگسال در جامعه به آرتریت و آرتروز است.

آرتریت لغت جامع تری است و در برگیرنده آرتروز یا استئوآرتریت میشود که شایع ترین نوع آرتریت ها محسوب میشود و آرتروز یا استئوآرتریت به تنهایی 10 درصد افراد بزرگسال جامعه را مبتلا میکند .

باید بدانیم که آرتریت و آرتروز یکی از 10 عامل اصلی ناتوانی جسمی (Disability) در دنیا محسوب میشود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *