آرتروپلاستی, جراحی, فیزیوتراپی

فیزیوتراپی زانو با انواع لیزرها

لیزر عبارت است از امواج نوری تحریک شده و پرتو لیزر

با زمان و طول موج های متفاوت به بافت های نرم نفوذ می کند و به طور مستقیم و غیر مستقیم هم در کنترل درد و هم در ترمیم بافت ها و انرژی رسانی به سلول ها من جمله در لیزر درمانی زانو برای پوست ، عضله ، تاندون ، لیگمان یا رباط ، عصب ، غضروف و استخوان آسیب دیده مفید است.

لیزر درمانی تورم و درد زانو و مفصل های آسیب دیده را کاهش می دهد و برای بیماران سالخورده مبتلا به استئوآرتریت یا آرتروز مزمن و هم برای ورزشکاران جوان دچار آسیب دیدگی حاد مفصلی مثل کشیدگی عضلات و تاندون ها و رباط ها و سایر آسیب های ورزشی مفید است و پزشک پس از تشخیص عارضه اغلب بین پنج تا هشت جلسه لیزرتراپی را برای بیمار تجویز می کند و معمولا بعد از گذشت سه تا چهار جلسه بیمار متوجه شروع بهبودی و تغییرات کوچکی در مفصل آسیب دیده و کنترل در زانو می شود و بهبودی چشمگیر و شگرف بعد از گذشت تعداد جلسات کامل در 80 تا 85 درصد از بیماران رخ می دهد و بعضی بیماران حتی بعد از دو تا سه جلسه لیزر درمانی بهبودی چشمگیری بدست می آورند.

انواع لیزرها در فیزیوتراپی کدامند؟

لیزر های مورد استفاده در فیزیوتراپی به دو دسته لیزر

کم توان یا اصطلاحا لیزر سرد و لیزر پر توان یا high power طبقه بندی می شوند.

لیزر کم توان انرژی را به شکل فوتون های غیر حرارتی نور وارد بدن می کند و این نور از طریق لایه های پوستی و بر اساس طول موج های آن به عمق بافت ها نفوذ می کند و بیشترین نفوذ مربوط به امواج نوری در دامنه های نزدیک به مادون قرمز است که بیشترین عمق را پیشروی می کنند و هنگامی که امواج نور لیزر به عمق پوست تا حدود پنج سانتی متری نفوذ می کنند باعث بهتر شدن واکنش های ایمنی در خون و بدن می شوند بدون اینکه هیچگونه گرمایی تولید کنند و در هر نقطه از بدن به استثنای چشم بی خطر هستند و با توجه به حساسیت بافت چشم در هنگام استفاده از لیزر به بیمار توصیه می شود که از عینک های مخصوصی برای محافظت از چشم استفاده کند.

پرتو لیزر با ورود به بدن اکسیژن رسانی بافت ها را نیز افزایش می دهد و انرژی حیاتی را برای تمام سلول ها تامین می کند و روند التیام زخم ها و بافت ها و حتی شکستگی ها را تسریع می کند.

چه بیماری ها و عارضه هایی قابل درمان با لیزر تراپی هستند؟

انواع درد های مفصلی ناشی از آرتروز و استئوآرتریت در اغلب مفاصل

انواع آرتریت و بیماری های خود ایمنی (Auto Immune) که ناشی از عوامل درونزا و خونی در بیمار است مثل التهاب مفاصل در آرتریت روماتوئید

انواع آسیب های ورزشی و یا غیر ورزشی بافت ها مانند کشیدگی تاندون ، عضلات ، رباط ها یا لیگمان های مفصلی من جمله رباط های زانو

انواع رگ به رگ شدن و کشیدگی های مفاصل من جمله کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ پا و زانو

درد های عصبی عضلانی و درد های بیماری فيبروميالژيا (Fibromyalgia)

تحریک عصب در موارد آسیب های عصبی محیطی

توانبخشی بعد از اعمال جراحی مثل اعمال جراحی آرتروسکوپیک زانو و سایر مفاصل و عمل های جراحی اصلاح زانوی پرانتزی و ضربدری

توانبخشی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل و یا جایگزینی مفصل زانو و سایر مفاصل

سایر مواردی که می توان از مزایای لیزر تراپی برای بیماران استفاده کرد ، در بیماری سندرم تونل كارپ (Carpal tunnel syndrome) یا CTS ، در موارد نورالژي )Neuralgia) و راديكولوپاتي (Radiculopathy)  و درد های سیاتیک و ناشی از فتق دیسک کمر و گردن ، التهاب نیام کف پایی یا فاشیای پلانتار یا به اصطلاح درمان خار پاشنه و در سر درد و درد های میگرنی و اخیرا استفاده از لیزر در تسریع بهبود جراحات و شکستگی ها و بررسی ها نشان داده است که تا شصت درصد موارد طول مدت زمان جوش خوردگی شکستگی را می تواند بعضا کاهش دهد و استفاده از لیزر در کنار مدالیته دیگری موسوم به شاک ویو Shock Wave در درمان عدم جوش خوردگی های شکستگی ها یا اصطلاحا non-union ها موثر بوده است.

آیا مکانیسم اثر لیزر در بدن کاملا شناخته شده است؟

مکانیسم اصلی اثر لیزر در بافت های بدن هنوز ناشناخته است

و بعضی از مکانیسم های آن را توضیح دادیم و یکی از مکانیسم های اصلی که تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته تغییر در زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری ها (Mitochondry) به واسطه پرتو لیزر است و تصور می شود که سيتوكروم ها (Cytochrome) در زنجیره انتقال الکترون قادرند که طول موج مشخصی از لیزر را دریافت کنند و انرژی این امواج نوری لیزر باعث می شود که این زنجیره سریع تر انجام شود و تولید آدنوزين تري فسفات (ATP) و در نتیجه سنتز زنجیره های دزوكسي ريبونوكلئيك اسيد (DNA) و اعمال سلولی و ساخت پروتئین سرعت بیشتری بگیرد .

همچنین بررسی ها نشان می دهند که گیرنده های نوری در بافت های بدن به غیر از گیرنده های نوری چشم وجود دارد که اصطلاحا به آن ها فتوررسپتورها گفته می شود و چنین گیرنده های نوری در جاهای مختلف بدن گونه های جانوری و در بدن انسان وجود دارد و مطالعاتی در جریان است که نقش آن ها را در ریتم فیزیولوژیک شبانه روزی بدن نشان می دهد و پرتو لیزر با اثر بر روی این گیرنده ها تاثیرات مثبت خود را می گذارد.