آرتروپلاستی, آرتروسکوپی, آسیب های ورزشی, جراحی, فیزیوتراپی, مینیسک

شاک ویو تراپی چیست و کاربردهای آن

دستگاه شاک ویو تولید امواج صوتی با انرژی بسیار کوتاه و اما شدیدی را می کند

که روش غیر تهاجمی درمان بسیاری از بیماری ها و عارضه های عضلانی و اسکلتی در فیزیوتراپی است.

امواج شاک ویو سریع تر از سرعت صوت حرکت می کنند و این امواج شاک ویو با انرژی بالا نیروی مکانیکی را بر بافت های بدن اعمال می کنند.

کاربردهای شاک ویو تراپی کدامند؟

در فیزیوتراپی غالبا شاک ویو تراپی برای درمان اختلالات

مزمن تاندون ها و عضلات و تسکین درد گردن و کمر و درمان درد ناشی از نقاط ماشه ای یا تريگر پوينت (Trigger point) به کار برده می شود.

یکی از موارد مهم کاربرد شاک ویو تراپی در خار پاشنه است و این روش درمانی نوآورانه موجب تغییرات بافتی در محل پاتولوژی در نیام کف پایی در محل اتصال به خار پاشنه میشود و علاوه بر تسکین درد موجب بهبود کامل دامنه حرکتی و کیفیت زندگی بیمار در دراز مدت میشود.

همچنین در مورد تاندونیت های منجر به درد در شانه اپي كنديليت (Epicondylitis) در آرنج که اصطلاحا

تنیس البو (Tennis elbow) و گلف البوGolf elbow گفته میشود کاربرد دارد .

همچنین شاک ویو کاربرد در مانی در زانو درد جهت کنترل التهاب تاندون کشکک زانو یا تاندون پاتلا یا پتلا (Patella) دارد و در فیزیوتراپی درمان زانو درد و درد شانه ناشی از شانه منجمد یا شانه یخ زده (Frozen shoulder) به کار میرود .

شاک ویو تراپی باتوجه به تاثیر در التیام بافت ها و بازسازی در بافت نرم در پزشکی ورزشی (Sport medicine) کاربرد بسیار دارد و طول دوران بهبود یا نقاهت ناشی از آسیب دیدگی های ورزشی با بهره گیری از فیزیوتراپی خصوصا استفاده از شاک ویو تراپی و لیزر تراپی کوتاه تر میشود و ورزشکار میتواند سریع تر به ورزش خود بازگردد.