آرتروپلاستی, آرتروسکوپی, آسیب های ورزشی, جراحی, رباط, فیزیوتراپی, مینیسک

علائم و دلایل بیماری تنیس البو

خواندن این مقاله 9 دقیقه طول میکشد

تنیس البو بیماری رایجی است که سبب درد آرنج در افراد می شود...

این بیماری برای اولین بار در سال 1873 توسط آقای رانچ شرح داده شد و ایشان نام اپیکندیلیت لترال (Lateral Epicondylitis) را برای این بیماری گذاشت.

در 1882 آقای موریس اصطلاح تنیس البو را برای این بیماری به کار برد، در حالی که این اصطلاح غلط رایجی است که به کار می رود و این بیماری در بسیاری از افرادی که تاکنون حتی برای یک بار راکت تنیس را به دست نگرفته اند هم دیده می شود و عملا یک بیماری ناشی از Overuse عضلات و تاندون عضلات بالابرنده مچ دست یا اکستانسور (Extensor) می باشد.

اپیکندیل لترال یک زائده استخوانی Pyramid شکل است که در قسمت خارج یا لترال آرنج قرار دارد و محل چسبندگی یا Origin عضلات اکستانسور انگشتان و مچ دست می باشد که عبارت اکستانسور به معنای بالابرنده انگشتان و مچ دست می باشد.

علائم و دلایل بیماری تنیس البو

مهم ترین عضله ای که تاندون آن در این بیماری درگیر می شود و پاتولوژی آن باعث ایجاد درد و علائم این بیماری می شود...

تاندون عضله اکستنسور کارپی رادیالیس برویس (Extensor Carpi Radialis Brevis) یا ECRB می باشد و تاندون این عضله معمولا در قسمت قدامی و یا انتریور لترال اپیکوندیل و عمقی تر نسبت به سایر عضلات اکستنسور چسبندگی دارد.

اصطلاح اپیکندیل یا اپیکندیلیس به نظر غلطی مصطلح می باشد، زیرا در بیماری تنیس البو با توجه به بررسی های انجام شده معمولا التهاب عامل ایجاد درد نمی باشد و در بعضی از موارد ناشی از اختلال گردش خون یا هیپوواسکولار (Hypovascular) بودن ناحیه مبتلا در تاندون این عضله مسئول ایجاد علائم است و یکی از موئلفین اصطلاح آنژیوفیبروبلاستیک تندینوز (Angiofibroblastic Tendinosis) را به کار برده است.

در بررسی های بیوشیمیایی بالا رفتن مقدار ماده پی یا Substance-P، پپتید وابسته به ژن کلسیتونین (Calcitonin Gene Related Peptide) و گلوتامات (Glutamate) در تاندون عضله اکستانسور کارپی رادیالیس برویس پیدا شده است، خصوصا در موارد مزمن ابتلا به تنیس البو.

محل حداکثر درد معمولا دو تا سه سانتی متر ایستال به محل چسبندگی تاندون اکستنسور اپیکوندیل است.

یک تئوری نیز سیستم عصبی اتونوم یا خودمختار (Autonomic Nervous System) و اختلال آن را در ایجاد این بیماری به علت دخالت در ضخامت عروق و خونرسانی به تاندون دخیل می داند و این بررسی ها با استفاده از سیستم لیزر داپلر فلومتر (Laser Doppler Flowmeter) برای بررسی سرعت جریان خون درمال آرنج انجام شده است.

آقای لاوان در بررسی هایی که انجام داده است متوجه همیت معاینه شانه در افراد مبتلا به تنیس البو شده و ایشان در درصدی از موارد ابتلا به درد آرنج و تنیس البو اختلال حرکتی را در مفصل شانه خصوصا محدودیت اینترنال روتیشن یا اینترنال روتاسیون (Internal Rotation) و یا همان چرخش داخلی تشخیص داده است.

بیماری تنیس البو چرا و چگونه فرد را دچار می کند؟

از لحاظ اپیدمیولوژی (Epidemiology) یک تا سه درصد افراد بزرگسال در جامعه در هر سال دچار تنیس البو می شوند...

و در یک سری از بررسی ها پنج درصد از موارد ترک کار (Work Abscence) به علت درد آرنج ناشی از این بیماری در سال بوده است.

یک سری از بیماری هایی که همراه با تنیس البو دیده می شود عبارتند از بیماری دکورون (DeQuervain’s Desease) ، سندرم تونل کارپ (Carpal Tunnel Syndrome) و پاتولوژی های تاندون روتاتور کاف (Rotator Cuff) شانه.

ریسک فاکتور ها و یا عوامل مستعد کننده بیماری تنیس البو علاوه بر چند مورد بیماری های همراه که گفته شد، مصرف کورتیکواسترویید یا کورتون خوراکی (Oral Corticostroid Therapy) ، سن بین سی تا پنجاه سال ، مصرف دخانیات (Smoking) و عدم مهارت در انجام ورزش هایی مثل تنیس و ضعف عضلات نگه دارنده (Poor Tennis Mechanics) و اکستانسور مچ دست و حمایت نامناسب اجتماعی (Poor Social Support) در افرادی که شغل های سخت دارند و ناچار به جابجا کردن اشیا هستند.

در نظامیان و در خانم ها و در نژاد سفید پوست این بیماری یعنی تنیس البو بیشتر دیده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *