آرتروپلاستی, جراحی

کاربرد نانوتکنولوژی یا فناوری نانو در پزشکی و ارتوپدی چیست ؟

خواندن این مقاله 9 دقیقه طول میکشد

با پیشرفت روز افزون نانوتکنولوژی...

 یا فناوری نانو کاربرد های آن در حوضه ی علم پزشکی و مخصوصا ارتوپدی در حال پیشرفت روز افزون است .

یکی از حوضه هایی که شدیدا مورد علاقه و بررسی و تحقیقات است استفاده از تکنولوژی نانو برای نقل و انتقال دارو در بدن و رساندن آن داروی مورد نظر به سلول و بافت مورد نظر است و پیشرفت های زیادی در این حوضه به دست آمده است .

کاربرد دیگر فناوری نانو در تهیه ایمپلنت ها (Implant) خصوصا در ارتوپدی است و در حال حاضر با مهندسی در ابعاد نانو میتوان ایمپلنت هایی تولید کرد که خاصیت استخوان سازی را در بافت ها تحریک کنند و اصطلاحا خاصیت استئوكانداكتيو (Osteoconductive) و استئوبلاستيك (Osteoblastic) برای بافت استخوان داشته باشد. همچنین از فناوری نانو برای ساخت و تولید پانسمان های بیولوژیک نانو برای پیش گیری از عفونت و بهبود سریع تر زخم ها استفاده شده و میشود و یک سری بررسی هایی که در حال انجام است و در صورات کشف و قابلیت استفاده از تکنولوژی نانو در آن میتواند باعث ایجاد انقلابی در پزشکی و ارتوپدی خصوصا در شاخه آرتروپلاستی شود استفاده از فناوری نانو برای تولید پروتزهایی است که مانع از نشستن میکروب ها و اورگانیسم ها روی پروتز و پیشگیری از عفونت در تعویض مفصل زانو و هیپ و عمل های جراحی آرتروپلاستی شود.

نانوتكنولوژی چیست؟

نانوتکنولوژی یا فناوری نانو شاخه ای از علوم و تحقیقات است که بر روی مواد بیولوژیک و غیر بیولوژیک در ابعاد نانو بررسی ها و تحقیقات و کارها انجام میشود.

جهت درک بهتر فناوری نانو باید بدانیم که ابعاد نانو در چه حدودی است . یک نانو متر عبارت است از یک میلیاردم متر یعنی .

جهت درک بهتر اندازه ی بعضی از مولکول ها و ترکیبات و عناصر حیاتی و یا غیر حیاتی در ابعاد نانو میتواند کمک کننده باشد. برای مثال اغلب بسیاری از ویروس ها اندازه ای حدود 100 نانو متر دارند.

قطر یک تار مو حدود 40000 نانو متر است و چند اتم در کنار هم به اندازه ی یک نانو متر اندازه دارند ، یعنی ابعاد در حدود اتمی محسوب میشود.

رشته ی نانو تکنولوژی جزو رشته های علمی نسبتا نوین است و با سرعت خارق العاده ای در حال پیشرفت میباشند و محققان و دانشمندان در این رشته به مهندسی در ابعاد نانو مشغول هستند که این رشته در ارتوپدی کاربرد بسیار دارد.

چگونه میتوان از تکنولوژی نانو برای پیش گیری از عفونت در تعویض مفصل استفاده کرد؟

همانگونه که اشاره شد با استفاده از فناوری نانو میتوان در سطح ایمپلنت ها یا پروتز های مورد استفاده در ارتوپدی و تعویض مفصل تغییراتی ایجاد نمود

که مانع از چسبندگی (Adhesion) باکتری ها و میکروب ها موسوم به ادهِژِن باکتری ها شد. به علاوه با استفاده از این فناوری میتوان مانع از تشکیل بیوفیلم (Biofilm) ناشی از باتری ها در سطح ایمپلنت یا پروتز در تعویض مفاصل شد و به این طرق عملا پیشگیری از عفونت ناشی از عمل جراحی تعویض مفصل یا پروتز اتفاق می افتد. همچنین با استفاده مهندسی ژنتیک و تغییراتی که روی ژن های میکرواورگانیسم ها (Microorganism) و باکتری ها داده میشود میتوان خاصیت بیماری زایی و عفونت زایی آن ها را از بین برد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *