آرتروپلاستی, جراحی

آمبولی و ترياد ويرشو چیست؟

خواندن این مقاله 10 دقیقه طول میکشد

آمبولی عبارت است از جدا شدن و ورود لخته در جریان خون از طریق سمت راست قلب معمولا به ریه و ایجاد علائم ریوی و در موارد شدید میتواند موجب به مرگ نیز شود.

نوع معروف تر و معمول تر آمبولی ناشی از تشکیل لخته در جریان خون وریدی (Venous thromboembolism) VTE اندام تحتانی میباشد که پس از کنده شدن از دیواره ی رگ وارد جریان خون شده و از طریق وريد اجوف و قلب راست به ریه میرسد.

نوع دیگر آمبولی عبارت است از جدا شدن و ورود چربی (Fat embolism) از المان های مغز استخوان از طریق عروق سينوزوئيدال (Sinusoidal) در قسمت مدولاری (Medullary) استخوان و ورود آن به جریان خون وریدی از طریق قلب راست به ریه است.

در عمل های جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی یکی از عوارض خطرناک عارضه ی آمبولی میباشد و هر دو نوع آمبولی هم از نوع ترومبو آمبولی که ناشی از تشکیل لخته و هم آمبولی چربی ناشی از جدا شدن چربی از مغز استخوان و ورود آن به جریان خون و ریه میتواند اتفاق بیفتد .

خوشبختانه این عارضه نادر است و در درصد کمی از بیماران اتفاق می افتد ولی با توجه به خطیر بودن آن و احتمال مرگ و میر ناشی از آن معمولا در اغلب موارد باید از داروهای اصطلاحا آنتي كواگولان يا ضد انعقاد (Anticoagulant) برای پیش گیری از این عارضه بعد از عمل برای بیمارانی که تحت عمل جراحی آرتروپلاستی و تعویض مفصل زانو و یا هیپ قرار میگیرند استفاده شود.

برای تجویز داروی ضد انعقاد یا آنتي كواگولان در بیمارانی که تحت عمل های جراحی ارتوپدی قرار میگیرند و حتی بیمارانی که گچ گیری برای آنها انجام میشود بدون عمل جراحی دستورالعملی موسوم به گايد لاين (Guideline) وجود دارد که پزشک معالج با توجه به آن میتواند تصمیم گیری کند که به بیمار داروی داروی ضد انعقاد بدهد یا ندهد و اخیرا داروی آسپرین (ASA=aspirin) جزو داروهای آنتی پلاکت (Anti platelet drug) محسوب میشود در گاید لاین در کنار داروهای آنتي كواگولان قرار گرفته و در بسیاری از موارد میتوان از این دارو به عنوان جایگزین داروهای ضد انعقاد که هم عوارض بیشتری دارند و هم گرانتر هستند استفاده کرد.

در این گاید لاین یا دستورالعمل توجه به سن بیمار ، نوع عمل جراحی ماینور یا ماژور باشد و یک سری فاکتور های دیگر دخالت داده شده و بر اساس این دستورالعمل ها عمل های جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو و هیپ خود به تنهایی 5 امتیاز دارد و بدون اینکه بیمار هیچ فاکتور خطر یا ریسک فاکتور دیگری داشته باشد مجوز این است که داروی آنتي كواگولان برای بیمار بعد از عمل حتما تجویز شود.

اخیرا تفاوت هایی در مورد ریسک ابتلا به ترومبو آمبولی در بیماران تحت عمل جراحی تعویض مفصل هیپ یا آرتروپلاستی هیپ در مقایسه عمل های جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو عنوان شده است و محققین در بررسی های انجام شده دیده اند که ریسک ابتلا به ترومبو آمبولی خصوصا از نوع خطرناک آن که در پركسيمال (Proximal) اندام یا بالاتر از زانو و رگ های درشت تر دچار لخته و ترومبو آمبولی میشوند در آرتروپلاستی هیپ بیشتر از آرتروپلاستی زانو است و در صورت کنده شدن این لخته و ورود آن از طریق جریان خون و قلب راست به داخل ریه احتمال خطر مرگ و میر و علائم شدیدتر بیشتر است تا مواردی که تشکیل لخته در عروق وریدی ديستال (Distal) اندام شامل عروق ساق و عروق دیستال به زانو ایجاد میشود.

ريسك فاكتورهای ترومبوآمبولی كدامند؟

ریسک فاکتورهای ترومبو آمبولی به 5 دسته تقسیم میشوند که عبارتند از

ریسک فاکتورهای 1 امتیازی :

سن 41 – 60 سال

بیماری که برنامه عمل جراحی مینور دارد

سابقه قبلی عمل جراحی ماژور

واریس

سابقه IBD ( بیماری التهابی روده )

ورم پا

چاقی با ( BMI > 30 )

سکته قلبی (< 1 ماه)

سپسیس (< 1 ماه)

عملکرد غیر طبیعی ریه (COPD)

بیماران داخلی که bed rest هستند

گچ پا یا بریس

انتقال خون (< 1 ماه)

کاتتر ورید مرکزی

ریسک فاکتورهای 1 امتیازی ( مخصوص خانم ها)

خانمی که OPC میخورد یا درمان هورمون جایگزین میگیرد

حاملگی یا زایمان اخیر (< 1 ماه)

سابقه قبلی مرده زایی که توجیهی نداشته، سقط خودبخودی راجعه ( 3 ماه) ، نوزاد نارس باتوکسمی

ریسک فاکتورهای 2 امتیازی

سن 60 – 74 سال

عمل جراحی ماژور (>60 دقیقه)

سابقه بدخیمی ، کاتتر ورید مرکزی

چاقی بیمارگونه (BMI>40)

عمل جراحی آرتروسکوپیک (>60 دقیقه)

عمل جراحی لاپاروسکوپیک (>60 دقیقه)

ریسک فاکتورهای 3 امتیازی

سن 75 و بالاتر

عمل جراحی ماژور که بیش از 2-3 ساعت به طول انجامد

BMI > 50 ( سندروم استاز وریدی )

سابقه SVT ، DVT یا PE

سابقه خانوادگی DVT یا PE

بیماری که در حال حاضر کانسر دارد یا در حال شیمی درمانی است

فاکتور v_ لیدن مثبت

پروترومبین A 20210 مثبت

افزایش هموسیستئین در سرم

لوپوس آنتی کوآگولان مثبت

افزایش آنتی کاردیولیپین آنتی بادی

ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین (HIT)

سایر ترومبوفیلی ها

ریسک فاکتورهای 5 امتیازی

عمل جراحی آرتروپلاستی الکتیو اندام تحتانی

شکستگی لگن، هیپ و ساق پا (< 1 ماه)

سکته مغزی (< 1 ماه)

مالتیپل تروپا (< 1 ماه)

آسیب های نخاعی حاد (فلج) (< 1 ماه)

عمل جراحی ماژور که بیش از 3 ساعت به طول انجامد

بیمارانی که ریسک فاکتور 1 دارند نیازی به تجویز داروی پروفیلاکسی برای ترومبوآمبولی ندارند.

بیمارانی که ریسک فاکتور 2 تا 4 یا اصطلاحا ریسک فاکتور متوسط دارند نیاز به درمان دارویی برای پروفیلاکسی از ترومبوآمبولی دارند و داروهای مورد استفاده میتواند شامل هپارین با دوز کم ، انوکساپارین و یا فونداپارینوکس باشد همراه با پمپ های مکانیکال برای پیش گیری از ترومبو آمبولی .

در بیمارانی که ریسک بالاتر از 5 بر اساس ریسک فاکتور های ذکر شده دارند و پر خطر محسوب میشوند دیگر نمیتوان از هپارین با دوز کم استفاده کرد ولی باید از انوکساپارین ، فونداپارینوکس ، آنتاگونیست ویتامین k شامل وارفارین همراه با پمپ های مکانیکال برای پیش گیری از ترومبو آمبولی استفاده کرد.

داروهای پیشگیری از ترومبو آمبولی بعد از عمل های جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل کدامند؟

داروهای مورد استفاده در پیشگیری از عارضه ی ترومبو آمبولی و آمبولی ریوی بعد از عمل های جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل کدامند؟

رایج ترین داروی مورد استفاده جهت پیش گیری از ترومبو آمبولی در بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی هیپ یا زانو قرار میگیرند داروی انوكساپارين (Enoxaparin) میباشد که عبارت است از نوعی هپارین با وزن مولکولی پایین و معروف ترین برند مورد استفاده این دارو كلكسان یا سلكسان (Clexane) نام دارد . این دارو از نوع تزریقی است و معمولا باید به صورت زیر جلدی تزریق شود و محل های تزریق به طور معمول در چربی شکم در اطراف ناف و یا چربی زیر جلدی بازو میباشد.

داروی دیگر ضد انعقاد یا آنتي كواگولان که به طور رایج برای پیش گیری از ترومبو آمبولی در بیمارانی که تحت عمل جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل قرار میگیرند داروی وارفارين (Warfarin) میباشد که از نوع خوراکی است و در صورت تجویز این دارو بر خلاف موارد استفاده از انوكساپارين در صورت استفاده از وارفارین باید آزمایشات دوره ای برای وضعیت انعقاد خون شامل PT ، PTT و INR انجام شود که مهمترین آنها آزمایش INR است که معمولا در این بیماران باید بین عدد 2 و 3 تحت نظارت پزشک حفظ شود.

داروهای جدیدتر خوراکی نیز برای پیشگیری از ترومبو آمبولی بعد از عمل های جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل وجود دارد که یکی از معروف ترین این داروها داروی فونداپارينوكس است .

داروهای دیگر جدید از نوع خوراکی دابيگاتران (Dabigatran) ، ريواروكسابان (Rivaroxaban) است.

در چند سال اخیر با مطالعات متعددی که انجام شده آسپيرين (ASA=aspirin) جایگاه خود را در بین داروهای پیش گیری از ترومبو آمبولی در بیمارانی که تحت عمل جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل خصوصا در مفصل زانو قرار میگیرند باز کرده است .

همانطور که میدانید داروی آسپرین یا ASA یکی از قدیمی ترین داروهای شناخته شده است و مکانیسم عمل آن مهار پلاکت ها است و جزو داروي ضد پلاكت يا مهاركننده پلاكت (Anti platelet drug) محسوب میشود و نه داروی ضد انعقاد یا آنتی کوآگولان لذا در ابتدا مخالفت های زیادی برای قرار گرفتن این دارو در کنار داروهای پیش گیری از ترومبو آمبولی بعد از عمل های جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل وجود داشت و حتی هنوز نیز تعدادی از جراحان مایل به استفاده از آن نیستند و اعتقاد آن ها بر این است که ممکن است نتواند از این عارضه پیش گیری کند ولی بررسی های زیادی انجام شده و هنوز نیز در حال انجام است که تایید کننده ی اثر بخشی این دارو برای پیش گیری از ترومبوز و آمبولی بعد از عمل های جراحی مفصل خصوصا مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو میباشد ولی باید در نظر گرفت در مواردی که بیمار ریسک فاکتور های دیگری نداشته باشد یا ریسک فاکتور های کمی داشته باشد و در این موارد میتوان به جای استفاده از داروی ضد انعقاد یا آنتی کوآگولان در بیماران کم ریسک از ASA یا آسپرین به عنوان پیش گیری از ترومبوآمبولی استفاده کرد .

ترياد ويرشو چیست ؟

آقای ویرشو سالها قبل برای توضیح و توجیه لخته در عروق وریدی و سایر عروق تریادی را توضیح داده است

که هنوز هم در مباحث علمی به آن استناد میشود و این تریاد شامل سه جزء است استاز وریدی (Stasis) ، آسیب جدار عروق یا اینتیما و بی حرکتی میباشد.

و برخی از محققین اعتقاد دارند که در آرتروپلاستی هیپ یا مفصل لگن با توجه به پوزیشنی که اندام در حین عمل جراحی در هر نوع اپروچی میگیرد آسیب اینتیما (Intimal jnjury) به عنوان ریسک فاکتور اصلی است و در تعویض مفصل یا آرتروپلاستی زانو عامل اصلی با توجه به بستن تورنیکه یا رگ بند و پوزیشن اندام که در فلکشن زیاد قرار میگیرد مربوط به استاز وریدی است و تفاوت های بین شیوع و نوع عارضه ی ترومبو آمبولی در تعویض مفصل یا آرتروپلاستی هیپ با زانو وجود دارد.

در ضمن امروزه اعتقاد بسیاری بر این است که داروهای ضد انعقاد یا آنتي كواگولان مورد استفاده بعد از عمل های جراحی آرتروپلاستی بیشتر در موارد آسیب اینتیما موثر است لذا در موارد عمل های جراحی آرتروپلاستی هیپ اثر بخشی آن بارزتر و مهم تر از عمل های جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو است چون عامل اصلی ابتلا به ترومبو آملبولی بعد از عمل جراحی بعد از عمل جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو را استاز وریدی میدانند از این جهت تاکید بیشتری به استفاده از دستگاه های کمپرس فشاری بر روی نسج و ماهیچه های دربرگیرنده ی ورید های ساق بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو است ولی باتوجه به جداول و گاید لاین های موجود پزشک جراح موظف است که در موارد آرتروپلاستی زانو نیز همانند آرتروپلاستی هیپ با توجه به ریسک فاکتور حداقل 5 داروی آنتي كواگولان نیز استفاده بکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *