آرتروپلاستی, جراحی

ارتوپدی اطفال و درمان

خواندن این مقاله 2 دقیقه طول میکشد

ارتوپدی مربوط به اختلالات پا (Podiatric Orthopedics) و یا به عبارتی Foot &ankle

در بعضی زمینه ها این دو رشته یا شاخه از ارتوپدی با همدیگر در ارتباط و تلاقی هستند و متخصص جراح ارتوپدی برای تشخیص بیماری ها و درمان آن باید در این محدوده ها سررشته و تخصص داشته باشد.

 

یکی از این قسمت ها و زمینه ها ، اختلالات نحوه راه رفتن و یا Gait است و حدودی که در این رابطه مد نظر است اصطلاحا Gait analysis گفته می شود.

یکی از مبحث های رایج که باعث ایجاد نگرانی و دغدغه در بسیاری از بیماران و خصوصا والدین کودکان مراجعه کننده به پزشک ارتوپد می شود در مورد اختلالات راه رفتن به صورت Intoe gait یا intoeing gait و Out toe gait می باشد.

در اختلال Intoe gait یا intoeing gait کودک در زممان راه رفتن پنجه های خود را به سمت داخل می گذارد و اصطلاحا اختلال Foot progress angle دارد.

و در Out toe gait دقیقا برخلاف مورد قبل ، کودک در زمان راه رفتن پنجه های خود را سمت خارج می گذارد و در اصطلاح عوامانه "راه رفتن چارلی چاپلین" نیز به آن گفته می شود.

 

این اختلالات اغلب مربوط به پاتولوژی در Transverse plane و یا اصطلاحا دفرميتي هاي روتيشنال (Rotational deformities) می باشد.

البته در یک سری دیگر از اختلالات و بیماری ها ، این نحوه راه رفتن دیده می شود. برای مثال در کودکان مبتلا به پا چنبری یا کلاب فوت (Club foot) نیز Intoe Gait دیده می شود و همینطور در دفرمیته متاتارسوس اداكتوس (Metatarsus adductus) نیز Intoeing Gait دیده می شود.

اگر intoeing gait به علت بیماری هایی مثل کلاب فوت و یا متاتارسوس اداكتوس نباشد و مربوط به دفرميتي هاي روتيشنال اندام تهتانی باشد یک نحوه برخورد رایج به این صورت است که فقط کودک تحت نظر گرفته شود و هیچ اقدامی صورت نگیرد و با این احتمال که با مرور زمان و با رشد کودک ، این عارضه برطرف می شود. ولی مطالعات متعددی نشانگر این بوده اند که این اختلالات چرخشی (Torsional problems) ممکن است سبب ایجاد تغييرات آرتروزي یا آرتريتيك (Arthritic changes) در مفاصل پا شود.

به این صورت که در بررسی های بیومکانیک نشان داده شده است که در حالت intoeing gait یا چرخش پنجه به داخل باعث پروناسيون یا پرونیشن (Pronation) بیش از حد مفاصل ساب تالار (Subtalar joints) یا STJ می شود و این به نوبه خود باعث افزایش حرکت (Mobility) بیش از حد در مفاصل ميدتارسال (Mid tarsal joints) یا MTJ می شود. لذا عده ای اعتقاد دارند که در موارد intoeing gait بهتر است که از ارتوز (Orthose) هایی برای جبران این اختلال و بهبود نحوه راه رفتن کودک استفاده کرد.

نقش ارتز ها در ارتوپدی اطفال

بررسی ها نشان داده است که با استفاده از یک سری ارتز ها و یا کفی های طبی

 

تعداد دفعاتی که زمین خوردن کودک و تخریبی که به پای کودک وارد می شود کمتر می شود.

یکی از این اورتوز ها و یا کفی ها گیت پلیت (Gait plate) نام دارد و اورتوزی است که برای برطرف کردن اختلال یا ابنرماليته (Abnormalities) در پلن ترانسورس پا تعبیه شده است. و در صورت استفاده از این ارتز و یا کفی (از نوع Gait Plate) میزان رضایتمندی والدین از نحوه راه رفتن و رفع اشکال از پای کودکان خیلی خوب است.

به طور خلاصه نحوه عملکرد اورتز های به کار رفته در intoeing gait عبارست از محدود کردن Motion یا حرکت مفاصل متاتارسوفالنژيال چهارم و پنجم (4th & 5th metatarsophalandeal) و پیشگیری از پرونیشن جبرانی مفاصل ساب تالار و ساپورت غوص کف پا (Arc) که باعث پیشگیری از اورشن يا چرخش به خارج پاشنه (Heel evertion) می شود.

در مورد اختلالات چرخشی یا Rotational اندام تهتانی که باعث ایجاد Intoe Gait یا Out toe gait می شود ، اغلب اعتقاد بر این است که یکی از عوامل اصلی نحوه قرار گرفتن جنین در داخل رحم است که باعث چرخش پا به اینصورت به سمت داخل یا خارج می شود. البته علت های کمتر شایع ولی جدی تر و مهم تری نیز مثل اختلالات عصبی اندام یا Neurological problems وجود دارد.

از لحاظ آناتومی و یا تشریحی (Anatomy) نیز اهمیت دارد که تشخیص داده شود که این اختلال چرخشی یا Rotational اندام در کدام قسمت از اندام اتفاق افتاده است. معمولا از لحاظ آناتومیک این اختلال چرخشی در استخوان بالای زانو یا به اصطلاح استخوان ران یا فمور (Femur) و یا در استخوان زیر زانو یا استخوان تيبيا و فيبولا (Tibia & Fibula) (در واقع همان درشت نی و نازک نی) و یا اینکه در قسمت پایین تر از مچ پا و یا خود مچ پا (Foot & Ankle) اتفاق می افتد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *