آرتروپلاستی, استئوتومی, جراحی

بیماری آرتروز در چه گروه سنی فراگیرتر است؟

خواندن این مقاله 11 دقیقه طول میکشد

آیا جوانان نیز دچار بیماری های آرتروز می شوند؟

 اگر پروسه ابتلا به آرتروز اولیه (primary osteoarthritis) را در نظر بگیریم که ناشی از تحلیل غضروف مفصلی با افزایش سن میباشد قاعدتا در افراد مسن تر انتظار شیوع آرتروز بیشتر است به طوریکه بعد از سنین 40-45 سالگی شیوع آرتروز در مفاصل خصوصا مفاصل ستون فقرات ، زانو و دست افزایش میابد و تغریبا بعد از 70 سالگی همه افراد دچار این عارضه در مفاصل میشوند . در مورد خانم ها با توجه به مسائل هورمونی و یائسگی این عامل میتواند باعث ابتلا به آرتروز همچنین پوکی استخوان در سنین پایینتری نسبت به آقایان میشود به علاوه افرادی که دچار تروما و آسیب های ناشی از حوادث و یا آسیب های ورزشی و شکستگی و در رفتگی های اندام ها خصوصا شکستگی های مفصلی در جوانی میشوند این افراد استعداد ابتلای بیشتر و زودتری به آرتروز مفصلی دارند همچنین افرادی که دچار آسیب های لیگامانی و یا آسیب های تاندونی و رباطی در مفاصل من جمله پارگی رباط صلیبی قدامی و رباط های طرفی در مفصل زانو و یا پارگی های منیسک در زانو میشوند استعداد ابتلای به آرتروز را دارند و شیوع آرتروز در این مفاصل با آسیب لیگامانی و یا مینیسک در زانو سن ابتلا به آرتروز کمتر و درصد ابتلا به آرتروز بیشتر خواهد بود .

همچنین ناهنجاری های مفاصل مثل تغییر شکل در مفاصل من جمله مفصل پرانتزی و یا ژنوواروم و تغییر شکل ضربدری یا ژنووالگوم در مفصل زانو میتواند باعث ایجاد آرتروز زودرس در این مفصل یا مفاصل مجاور باشد و همینطور کوتاهی یک اندام نسبت به اندام مقابل خصوصا در اندام تهتانی با ایجاد فشار غیر طبیعی روی مفاصل اندام کوتاه و یا اندام بلندتر میتواند ایجاد اشکال مکانیکی و ابتلا به آرتروز زودرس در مفاصل اندام تهتانی و یا ستون فقرات بشود .

استئوتومی های اطراف زانو چگونه است ؟

اختلال محور (Malalignment) اندام تحتانی خصوصا در اطراف زانو میتواند سبب افزایش بیش از حد فشار در یک كمپارتمان (Compartment) زانو شود

و باعث تخریب زود رس غضروف مربوط به آن كمپارتمان مفصل زانو شود . لازم به یادآوری است که مفصل زانو از سه كمپارتمان اصلی شامل كمپارتمان داخلی ، كمپارتمان خارجی و كمپارتمان پاتلوفورال (Patellofemoral) یا کشککی تشکیل شده است . لذا با انجام عمل های جراحی استئوتومی مناسب میتوان فشار را از روی کمپارتمان مورد نظر برداشت و باعث پیش گیری از تخریب غضروف مفصل و به تاخیر انداختن پروسه آرتروز یا استئوآرتریت در کمپارتمان تحت فشار شد . خصوصا در افراد جوان و پیش از پیشرفت آرتروز با عمل های جراحی استئوتومی میتوان با پیشگیری از تخریب زودرس غضروف مفصلی عمل های جراحی مانند آرتروپلاستی را به تاخیر انداخت .

همچنین از عمل های جراحی استئوتومی در کنار عمل های جراحی که برای مفصل زانو انجام میشود مانند ترميم منيسك (Meniscal repair) و یا پيوند منيسك (Meniscal transplantation) و همچنین در عمل های جراحی که برای حفظ غضروف مفصلی در زانو انجام میشود و اصطلاحا (Cartilage sparing) گفته میشود در کنار این عمل های جراحی برای محافظت از پیوند به عمل آمده غضروف یا مینیسک استفاده کرد.

شایع ترین عمل های جراحی استئوتومی اطراف زانو عبارت است از استئوتومی پركسيمال تيبيا (high Tibial osteotomy) یا به اصطلاح HTO برای اصلاح دفورمیته واروس یا پرانتزی زانو که زیر زانو انجام میشود ،

استئوتومی ديستال فمور (distal femoral osteotomy) یا به اصطلاح DFO برای اصلاح دفورمیته والگوس یا زانوی ایکس شکل و استئوتومی توبركل تيبيا (Tibial tubercle osteotomy) یا به اصطلاح TTO که برای اصلاح اختلالات محور پاتلو فمورال انجام میشود .

انواع استئوتومی ها کدام اند؟

به طور کلی استئوتومی ها را می توان به عنوان ذیل طبقه بندی کرد:

استئوتومی های اصلاحی یا Corrective osteotomy : برای مثال در جراحی زانو برای اصلاح بدشکلی ها بصورت زانو پرانتزی یا ژنوواروم (Genovarum) و زانوی ایکس یا ژنووالگوم (Genovalgum) به کار می رود. مثال دیگر استئوتومی اصلاحی ، استئوتومی انگشت شصت پا و متاتارس اول برای اصلاح دفرمیته ی قوز شست پا و یا اصطلاحا هالوكس والگوس (Hallux Valgus) است. مورد دیگر استئوتومی اصلاحی در اطراف مفصل هیپ یا لگن است که می تواند در بالای مفصل هیپ یا در استخوان لگن و ایلیاک (Iliac osteotomy) انجام شود و یا اینکه در زیر مفصل و در پروکسیمال استخوان ران (Proximal femoral osteotomy) انجام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *