تزریق مفصلی, ژل هیالورونیک

تزریق ژل هیالورونیک در مفصل زانو

تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل زانو
خواندن این مقاله 10 دقیقه طول میکشد

ژل مورد استفاده برای تزریق در مفصل از نظر شیمیایی ترکیب اسید هیالورونیک (Hyaloronic acid ) میباشد

این ماده شیمیایی با وزن مولوکولی بالا به طور طبیعی در کلیه مفاصلی که حرکت دارند وجود دارد و به غیر از مفاصل در بافت های زیر جلدی نیز به طور طبیعی وجود دارد
به طوریکه متخصصان پوست نیز برای ایجاد طراوت در پوست و گونه و صورت خصوصا خانم ها و برای ایجاد گونه و بعضا برای برطف کردن چین و چروک صورت از تزریق این ترکیب ژل هیالورونیک استفاده میکنند.

اسید هیالورونیک یا ژل چه کاری در مفصل میکند؟

اسید هیالورونیک باعث افزایش ویسکوزیته (Viscosity) مختل شده در مفصل و خواص لوبریکاسیون (Lubrication) و یا ایجاد لغزندگی در مایع مفصلی دارد.

به علاوه اثر به اصطلاح Shock absorption دارد که یک اثر مکانیکال محسوب میشود و مانند یک سطح دفاعی برای جلوگیری از آسیب به غشا سینوویال و غضروف مفصلی می باشد.

همچنین سبب افزایش مقاومت یا اندورانس غضروف (Cartilage flexibility & endurance) که مانع از انحدام و تخریب غضروف میشود.

به علاوه سبب کاهش حجم مایع مفصلی یا افیوژن مفصلی (Joint effusion) میشود.

و در کنار این اثرات و خواص خاصیت ضد درد با اثر مستقیم روی گیرنده های درد یا Nociceptor ها دارد. و در نهایت با اثر روی پرمابیلیته (Permeability) سینوویال باعث مهار رادیکال های اکسیژن (Oxygen radicals) فعال و متالوپروتئیناز (Metalloproteinase) که آنزیم های ایجاد کننده تخریب مفصلی و درد محسوب میشوند میشود.

بهترین برندهای معتبر اسید هیالورونیک در ایران

نام تعدادی از برندهای معروف و موجود اسید هیالورونیک در فارماکوپه ایران که بلا استثناء تمام آنها از خارج از کشور وارد میشود به این شرح است.

برند هیالگان (Hyalgan) شاید یکی از قدیمی ترین برندها است که از تکنیک استخراج آن منشا حیوانی دارد و به تاج خروس نیز معروف شده است. و هنوز Efficacy و اثر بخشی خود را حفظ کرده است و درکنار سایر برندها مورد استفاده فراوانی دارد و اغلب بیمه ها این آمپول ها مورد تایید دارند و توسط شرکت شفایاب در ایران تهیه و توضیع میشود.

اغلب برند های دیگر که در زیر نام برده میشود به وسیله ی تکنولوژی فرمانتاسیون باکتریال (Bacterial fermentation) به واسطه باکتری تولید میشوند.

مثل برند فرماترون (fermathron) که محصول شرکت بیومت (biomet) است.

فراموش شد که آمپول دیالگان محصول شرکت فیدیا (Fidia) است .

دو آمپول مزبور جزو موارد با وزن مولوکولی و میلی گرم پایین هستند که 3 تا 5 نوبت تزریق نیاز است و سایر موارد برندهایی که با نیاز به 3 تا 5 نوبت تزریق دارند عبارتند از High hyal plus ، Hyaloron hexal ، Joint lube ، Synovial .

برندهایی که وزن مولوکولی بالاتری دارند و قیمت این محصولات گرانتر است و معمولا نیاز به یک نوبت تزریق دارند عبارتند از برند کرسپین (Crespine) ، رویسکون (Reviscon) ، لوبراویسک (Lubravisc) محصول کشور آمریکا که البته هم با وزن بالا و تک دوز دارد و لوبراویسک با وزن مولکولی پایین با نیاز به چند نوبت تزریق نیز اخیرا در بازار ایران موجود است.

و اخیرا برند جدیدی در بازار فارماکوپه ایران وارد شده است که خصوصیت منحصر به فردی دارد که در یک آمپول هم هیالورونیک با وزن مولکولی بالا و هم هیالورونیک با وزن مولکولی پایین همزمان وجود دارد که به اصطلاح این برند به نام Dualvis نامگذاری شده است.

به این معنا که در یک آمپول دو نوع اسید هیالورونیک با دو غلظت و دو وزن مولکولی متفاوت وجود دارد و ادعا میشود که اثربخشی آن بیشتر است و دو نوبت تزریق برای درمان کفایت میکند و وارد کننده این برند سوئیسی شرکت ایوار (Ivar) است .

و اولین برند اسید هیالورونیک که قابل تزریق به تاندون میباشد به نام تندوویس (Tendovis) که محصولی شرکت سوئیسی ایوار میباشد.

تفاوت انواع آمپول های اسید هیالورونیک در چه می باشد؟

انواع آمپول های اسید هیالورونیک برای تزریق مفصلی وجود دارد که تفاوت هایی باهم دارند...

و باعث تغییر قیمت این آمپول های میشود و تعداد نوبت تزریق را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. به گونه ای که انواعی با وزن مولوکولی و غلظت بالاتر با یک نوبت کفایت میکند ولی در انواعی که وزن مولوکولی و غلظت اسید هیالورونیک در آنها کمتر است نیاز به 3 تا 5 نوبت تزریق مفصلی وجود دارد و این تزریق مفصلی خاص مفصل زانو نیست و در سایر مفاصل منجمله مفصل شانه , مچ پا و سایر مفاصل نیز قابل تزریق است و اخیرا ترکیبات اسید هیالورونیک برای تزریق در تاندون و مواردی که درمان التهاب تاندون و یا دردناک شدن محل چسبندگی تاندون به عضله مثل تنیس البو , گلف البو و فاشئینت پلانتار که با پی آر پی زانو و تزریق کورتون و فیزیوتراپی با شاک ویو قابل درمان است نتایج خوبی با تزریق اسید هیالورونیک برای درمان این موارد گزارش شده است . پس تفاوت انواع آمپول های اسید هیالورونیک یکی در مقدار میلی گرم اسید هیالورونیک موجود در یک آمپول می باشد که مقدار آن مثلا ممکن است 20 تا 30 میگی گرم باشد و تفاوت دیگر وزن مولوکولی اسید هیالورونیک برای تزریق استفاده میشود در انواع کراس لینک (Cross linked) معمولا وزن مولوکولی بیشتر است.

و تفاوت دیگر انواع آمپول های در ویسکوزیته آن است و روش استریل کردن ممکن از تفاوتهایی با هم داشته باشد و روش ایده آل و بهتر استفاده از اتوکلاو (Autoclave) و EO sterilization به طو همزمان است که به آن Double sterilization گفته میشود که احتمال وجود میکروب را به حداقل میرساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *