آرتروپلاستی, آرتروسکوپی, استئوتومی, جراحی, فیزیوتراپی

تشخیص ، درمان و سنجش تراکم پوکی استخوان

خواندن این مقاله 18 دقیقه طول میکشد

چگونگی درمان شکستگی همراه با پوکی استخوان (فرجیلیتی فرکچر)

لازم به ذکر است که در اغلب موارد فرجیلیتی فرکچر یا شکستگی های ناشی از پوکی استخوان نیاز به درمان جراحی در کنار درمان دارویی است

و اغلب این شکستگی ها نیاز به مداخله جراحی به صورت جا اندازی باز یا بسته با فیکساسیون و در برخی موارد نیاز به استفاده از پروتز یا آرتروپلاستی مثلا در شکستگی گردن فمور میباشد.

اخیرا تعریف استئوپوروز و فرجیلیتی فرکچر گسترده تر شده است و بسیاری از شکستگی های دیگر را در بر میگیرد به طور مثال در سنین بالا شکستگی های اطراف زانو خصوصا شکستگی های پروکسیمال تیبیا در این دسته قرار میگیرد و نیاز به استفاده از درمان دارویی درکنار مداخلات جراحی عمل های جراحی دارد.

جالب توجه است که فرجیلیتی فرکچر مختص بزرگسالان نیست و در اطفال یا کودکان نیز مواردی از فرجیلیتی فرکچر داریم مثل یک سری از بیماری ها مانند بیماری استئوژنز ايمپرفكتا (Osteogenesis imperfect) و یا استئوپتروزيس (Osteopetrosis) کودک ممکن است دچار فرجیلیتی فرکچر شود.

در بیماری استئوپتروزيس بر خلاف سایر موارد فرجیلیتی فرکچر تراکم استخوان نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش می یابد و کودک مبتلا استخوانی شبیه سنگ مرمر دارد و در عین تراکم زیاد شکننده است

داروهایی برای درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

دسته های دارویی که برای درمان استئوپوروز استفاده میشود بر اساس میزان اثر بخشی و با صلاح دید انجمن ها و متخصصان مربوطه دسته بندی شده است و دسته اول این دارو ها که مورد استفاده قرار میگیرند

بيس فسفونات ها (bisphosphonates) هستند و رایج ترین دارو در این گروه آلندرونات (Alendronate)

میباشد که به انواع اسم های تجاری شامل استروفوس Ostrogoths و فوزامکس Fosamax از این دسته دارو ها میباشند و دارو های دیگر از این دسته اتین درونیت ، زولندرونیت و یک سری داروهای از این خانواده میباشند و مکانیسم اثر داروهای گروه بيس فسفونات جلوگیری از اثر سلول های استخوان خوار و یا استئوكلاست (Osteoclasts) میباشد . دسته ی دوم داروهای که در استئوپروز به کار میروند شامل رالوكسيفن (Raloxifene) میباشند که اسم تجارتی آن اویستا (Evista) میباشد.

مکانیسم اثر رالوكسيفن به عنوان Agonist antagonist of estrogen میباشد.

از داروهای دیگر مورد استفاده در استئوپوروز و فرجیلیتی فرکچر عبارت از تري پاراتايد (Triparatide) است.

اسم برند معروف این دارو فورتئو Forteo میباشد.

تري پاراتايد عبارت است از فرم DNA recombinant هورمون پاراتیرویید که حاوی 34 اسید آمینه از این هورمون که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و نام آن پاراتورمون (parathormone) میباشد .

داروی جدیدتری که برای درمان استئوپوروز و شکستگی های ناشی از آن استفاده میشود دنوسوماب (Denosumab) میباشد . داروی اخیر از دسته ی آنتی بادی مونوكلونال (Monoclonal antibody) است و با مکانیسم اثر خاصی بر روی افزایش تراکم استخوان اثر میگذارد.

سنجش تراکم استخوان چگونه انجام می شود؟

سنجش تراکم استخوان و یا دانسیتومتری معمولا در سه ناحیه انجام می شود که شامل ستون فقرات (spine) ، هیپ و مچ دست می باشد

و اغلب مطالعات نشان دهنده این است که از لحاظ تخمین میزان پوکی استخوان یا استئوپوروز از روی عدد به دست آمده که به اصطلاح T-score یا Z-score گفته می شود در مورد ستون فقرات و هیپ معتبر تر از مچ دست است و معمولا از T-score برای موارد پوکی استخوان برای سنین بعد از یائسگی (Post menopause) استفاده می شود و از Z-score در خانم ها در سنین پیش از یائسگی و همچنین در کودکان استفاده می شود. در فرجیلیتی فرکچر مثلثی تعریف شده است که یک ضلع آن را فرجیلیتی (Fragility) و ضلع دوم را fall و یا زمین خوردن و ضلع سوم را force یا نیروی وارده تعریف کرده اند و در برخی از منابع سه ضلع مثلث و در بعضی دیگر از منابع سه راس مثلث را به علت اهمیت این 3F تشکیل می دهند.

و اهمیت این مثلث در پیشگیری از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان یا Fragility می باشد .

لذا برای پیش گیری از زمین خوردگی و یا Fall مهم است که خصوصا در افراد مسن داروهای آرام بخش و خواب آور کمتر استفاده شود و قند و فشار خون بیمار و عواملی که ممکن است افت و یا افزایش بیش از حد آن ایجاد اختلال و زمین خوردن بکند کنترل شود و در شرایطی که بیمار مبتلا به بیماری های اعصاب مانند آلزایمر باشد و نیاز به مراقبت ویژه داشته باشد از افراد مراقب و وسایل پیش گیری باید کمک گرفت .

افراد مسن نباید از کفش های پاشنه بلند و گشاد استفاده کنند و کفش باید به گونه ای باشد که احتمال زمین خوردگی و اختلال تعادل را کمتر بکند . اینگونه افراد باید در روی لغزنده کمتر راه بروند و معمولا محل زندگی و نگهداری افراد سالخورده باید به گونه ای باشد که احتمال لیز خوردن و زمین خوردن را برای فرد کمتر بکند.

استفاده از وسایل کمکی مانند عصا در این افراد خیلی کمک کننده است و احتمال زمین خوردن و یا فال را کمتر میکند.

در مورد فراجیلیتیکه ناشی از پوکی استخوان و یا استئوپوروز میباشند باید درمان های مناسب انجام شود که رکن مهم درمان استئوپوروز استفاده از رژیم غذایی مناسب حاوی انواع املاح معدنی و پروتئین خصوصا کلسیم ، فسفر و ویتامین د و پروتئین های لازم و مواد معدنی و ویتامین های لازم تغذیه کامل برای پیشگیری و درمان استئوپوروز یا پوکی استخوان و یا پیش گیری از فرجیلیتی فرکچر بسیار موثر است و در مواردی که مشخص شود که بیمار دچار پوکی استخوان و یا استئوپوروز نیاز به درمان دارویی باشد حتما باید از داروهای لازم استفاده کرد و درمان دارویی استئوپوروز جزو ارکان درمان استفاده از کلسیم همراه با ویتامین د و اغلب منیزیم و سایر املاح است و اخیرا استفاده از امگا 3 در کنار این املاح در بسیاری از مراجع توصیه شده است.

تشخیص پوکی استخوان چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص پوکی استخوان و یا استئوپوروزیس معمولا از سنجش تراکم استخوان یا BMD (bone mineral densitometry) یا دانسیتومتری استفاده می شود

و شایع ترین و یکی از معتبر ترین روش های اندازه گیری سنجش تراکم استخوان استفاده از دستگاه و تکنیک دگزا (DXA) است. اخیرا توجه خاصی به شکستگی ستون فقرات شده و مواردی که فردی دچار شکستگی مهره ها و یا ستون فقرات شود ، حتی در صورتی که سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری طبیعی داشته باشد ، ملاکی برای تشخیص فرجیلیتی فرکچر بوده و توصیه به درمان می شود. شکستگی های پروکسیمال هومروس شامل شکستگی های گردن فمور (Femoral Neck Fx) و اینترتروکانتریک (Intertrochantric Fx) می شود که اصطلاحا مجموع این شکستگی ها ، شکستگی های هیپ (Hip Fx) نیز نامیده می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *