آرتروسکوپی, جراحی

تعویض مفصل یا آرتروپلاستی چیست؟ (عوارض آن)

تعویض مفصل و به عبارت علمی آرتروپلاستی عبارت است از جایگزینی سطح مفصلی تخریب شده...

با مفصل مصنوعی یا سنتتیک و یا با بافت هایی از خود بیمار مثل بافت فیبروز که مورد اخیر سال ها در مفصل آرنج و مفصل هیپ ( مفصل گوی و کاسه لگن)

مورد استفاده بوده است .

رایج ترین نوع تعویض مفصل در حال حاضر در مفاصل زانو و هیپ ( لگن یا سر فمور با استابولوم) و مفصل شانه انجام میشود . لازم به ذکر است که این عمل جراحی به طور روزمره با پیشرفت علم و تکنولوژی و تولید مواد سنتتیک و آلیاژهای فلزی بهتر و مقاوم تر و سازگارتر با بافت بدن , در حال پیشرفت است و نتایج بهتری به دست می آید. برای مثال عمر یک پروتز (مفصل مصنوعی) در زانو یا لگن در سالیان گذشته کمتر از ده سال بوده است در حالیکه با استفاده از مفاصل مصنوعی یا پروتز های جدیدتر عمر مفصل مصنوعی به بیش از 15 سال و بعضاَ در برندهای مرغوب تر و بهتر و با تکنولوژی پیشرفته تر و با تکنیک جراحی مناسب و پیشرفته به بیش از بیست سال عمر مفید رسیده است.

هدف از انجام تعویض مفصل و یا آرتروپلاستی چیست؟

مهمترین عمل در انجام عمل جراحی تعویض مفصل کاهش یا از بین بردن درد بیمار است.

اهداف دیگر که در اولویت های بعد قرار دارند عبارت است از بهبود دامنه حرکتی مفصل (ROM=range of motion) یا اینکه در اولویت بعدی اصلاح دفورمیته یا تغییر شکل مفاصل خصوصا مفصل زانو میباشد که البته از دیدگاه بیماران در بسیاری از موارد اولویت بیشتری دارد و بسیاری از بیماران از تغییر شکل زانو در آرتروز زانو به صورت پرانتزی (Genovarum) هست ناراحت هستند.

و همچنین بهبود دامنه حرکتی و اولویت این مورد خصوصا در موارد تعویض مفصل ران یا هیپ بیشتر ملاحظه میشود.

مهمترین عامل برای تصمیم گیری در مورد انجام عمل جراحی تعویض مفصل چیست؟

مهمترین عامل برای تصمیم گیری در مورد عمل جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل عبارت است..

از شدت درد و ناتوانی بیمار و درد و محدودیت حرکتی که زندگی را برای فرد دچار اشکال و اختلال میکند حتی مانع از فعالیت های روزمره فرد بیمار میشود و در این مواردی که شدت درد و محدودیت حرکتی زیاد است سن بیمار ، وزن وی و جنسیت او عوامل تعیین کننده ای نیستند و برخلاف تصور محدودیت سنی برای تعویض سنی به تدریج برداشته میشود .

مثلا وزن بیمار به طوریکه در افراد چاق احتمال بروز عارضه عفونت (Infection) بعد از جراحی 3 برابر میشود و احتمال لق شدن و یا Loosening 1.5 برابر افراد معمولی است.

مشکلات احتمالی پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

با وجودی که محدودیت سنی برای استفاده از مفصل مصنوعی یا پروتز تقریبا برداشته شده است.

ولی هنوز این دغدغه ذهن جراح و بیمار را به خود مشغول می کند که در سنین جوان تر و افراد کم سن و سال ، با توجه به اینکه میزان فعالیت فرد بیشتر است احتمال پدیده Wear و کم شدن عمر پروتز هنوز برطرف نشده است. البته در مورد پروتز یا مفصل مصنوعی زانو با توجه به اینکه سطح تحمل کننده ی وزن سطح صاف تر و یا Flat می باشد در مقایسه با پدیده Wear در مفصل لگن یا مفصل هیپ که عملا مفصل گوی و کاسه است میزان این پدیده کمتر است و بزرگترین مشکل در دراز مدت در تعویض مفصل زانو ، لق شدن و یا Loosening محسوب می شود.

عوارض پس از عمل جراحی تعویض مفصل چیست؟

عمل جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی جزو موفقیت آمیز ترین عمل های جراحی محسوب می شود

به شرط اینکه بیمار و جراح نکات لازم را به دقت پیگیری کنند ولی با این وجود عوارض کمی احتمال بروز دارد که هم بیمار و هم جراح باید از احتمال بروز این عوارض هرچند کم ولی بسیار مهم آگاه باشند.

یکی از این عوارض که خطرناک ترین و متاسفانه شایع ترین عارضه بعد از عمل جراحی تعویض مفصل محسوب می شود ، تشکیل لخته در جریان خون وریدی یا ترومبز است که اصطلاح علمی آن Deep Vain Thrombosis (DVT) می باشد.

چه فعالیت هایی در فردی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی زانو قرار گرفته است توصیه می شود؟

از بلند کردن اجسام سنگین و همچنین از زانو زدن (Kneeling) خودداری کند. از ورزش هایی که فشار زیادی به مفصل وارد می کند مثل دویدن (Running) ، اسکی و بسکتبال خودداری کند.