جراحی

داروهای درمان آرتروز

خواندن این مقاله 9 دقیقه طول میکشد

دارو های درمان آرتروز عبارتند از

Sprifermin = recombinant FGF 18  نوعی پروتئین متعلق به فاکتور رشد فیبروبلاست که خاصیت میتوژنیک و بقای سلول دارد

و در پروسه های بیولوژیک زیادی شامل امبریونیک ، رشد سلول ، مورفوژنز ، ترمیم بافت و رشد تومور دخالت دارد متخصص ارتوپدی؛ تغذیه مناسب از روش‌های بسیار مؤثر برای پیشگیری از پوكی استخوان است.

Sprifermin = recombinant FGF 18

نوعی پروتئین متعلق به فاکتور رشد فیبروبلاست که خاصیت میتوژنیک و بقای سلول دارد ، و در پروسه های بیولوژیک زیادی شامل امبریونیک ، رشد سلول ، مورفوژنز ، ترمیم بافت و رشد تومور دخالت دارد

Turmeric = گیاه زرچوبه

از گیاهان خانواده زنجبیل (ginger) است و در جنوب غرب هند به طور طبیعی می روید . ماده اصلی آن به موجب رنگ زرد curcumin نام دارد . و نوعی فنول طبیعی است .

Glucosamine = گلوکوزامین سولفات

یک قند آمینو است و در سنتز بیو شیمیایی پروتین ها و چربی های گلیکوزیله نقش دارد . د رامریکا به عنوان مکمل یا ساپلمینت غیر ویتامینی و غیر مینرال مصرف زیادی دارد و آن را از هیدرولیز اسکلت خارجی سخت پوستان و یا تخمیر دانه های مثل ذرت تهیه می کند . و اغلب از صدف دریایی هم به دست میآید .

مصرف این ترکیب به عنوان دارو در امریکا ممنوع است . و فقط مکمل است . تا کنون شواهدی مبنی بر اثر حفاظتی این ترکیب برای ورزشکاران و مفاصل آنها وجود ندارد  . آرتروز زانو

در یک مطالعه مصرف 1500 میلی گرم گلوکوزامین روزانه بی خطر گزارش شده است . ولی مصرف مقادیر بیشتر می تواند باعث تخریب سلول های لوزالمعده و افزایش ریسک ابتلا به دیابت شود .

سایر عوارض مثل ناراحتی معده ، یبوست ، سردرد ، و اسهال و بثورات پوستی گزارش شده است .

در افرادی که وارفارین مصرف میکنند گلوکوزامین می تواند با تداخل دارویی سبب افزایش INR و افزایش خطر خون ریزی شود .

در اروپا گلوکوزامین به عنوان دارو فروخته میشود . و در درجه بندی صفر تا صد از لحاظ سمیت عدد 5 را به دست آورده است .

Chondroitin= کندروئیتین

اغلب سازنده ها این مکمل را از غضروف تراشه گاو و یا بینی و گوش خوک به دست می آورند . ولی از غضروف کوسه ، ماهی ، و پرندگان هم استفاده می شود . در بسیاری از موارد کندروئیتین همراه با گلوکوزامین سولفات در ترکیبات دارویی یا مکمل عرضه میشود .

غضروف کوسه  shark cartilage=

فرم خشک و پودر شده غضروف کوسه است .شواهد علمی در تایید اثر بخشی آن در پیشگیری یا درمان بیماری ها و آرتروز و کانسر پیدا نشده است ، و حاوی ترکیبات سمی است . که اثر مضر برای بیماری آلزایمر و ALS دارد . ترکیب موثر آن برای کنترل درد مفاصل همان کندروئیتین است  آرتروسکوپی

Methylsulfonyl methane = متیل سوفونیل متان

یک ترکیب ارگانو سولفور است ، این ترکیب بی رنگ و تقریبا خنثی از لحاظ شیمیایی به طور طبیعی و در مقادیر کم در بعضی گیاهان و غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد . و به صورت مکمل عرضه می شود . تا کنون عارضه ای از مصرف آن گزارش نشده است .

و به عنوان منبع تامین سولفور در بدن ارایه می شود و ادعا شده در موارد استرس ، التهاب غشا، الرژی ها و دستگاه گوارش موثر است .

Avocado / soyabean =  = اووکادو – دانه سویا

ترکیب حاوی   اووکادو – دانه سویا ممکن است در کنترل درد و التهاب مفاصل موثر باشد ، خصوصا زانو درد . اووکادو دارای فیتو استرول است که اثر ضد التهابی دارد . و همچنین اثر ضد درد .

اووکادو چرب است و حاوی اسید های امینه مانند سیستین و تیروزین و هشتاد درصد اسید های چرب غیر اشباع است . روغن اووکادو حاوی ویتامین های A – B – C – D – E – H – K  است .

سویا نیز از موارد غذایی موثر در درمان درد و التهاب مفاصل است . طبق بررسی متخصصین تغذیه دانشگاه ایالتی اکلاهوما با مصرف روزانه سویا به مدت سه ماه در درد زانو می توان غلبه کرد .

سویا حاوی ایزوفلاون فراوان است و سبب تعدیل فعالیت استروژنی بدن میشود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *