ارتوپدی فنی, جراحی

صافی کف پا چند نوع است؟ (روش های تشخیص آن)

همانگونه که گفته شد اغلب موارد صافی کف پا از نوع نرم (Flexible flatfoot) یا به اصطلاح فلکسیبل است

و درصد کمتری از موارد از نوع سخت یا ریجید (Rigid flatfoot) یا فیکس (fixed flatfoot) طبقه بندی میشود و اغلب این موارد اخیر نیاز به درمان جراحی دارد .

روش تشخیص صافی کف پا از نوع سخت و نرم چیست؟

تشخیص نوع نرم و سخت صافی کف پا بر عهده پزشک ارتوپد میباشد و یک سری یافته های رادیولوژیک و تخصصی وجود دارد ولی به طور ساده ملاک تشخیص نوع نرم از سخت این است که اگر در حالیکه پا روی زمین نیست قوس کف پا تشکیل شود و با گذاشتن پا بر روی زمین و وزن گذاشتن روی پا قوس کف پا از بین برود و کف پا صاف شود این نوع از نوع نرم صافی کف پا است و در صورتی که حتی در شرایطی که وزن روی پا گذاشته نمیشود و پا تماس با زمین ندارد قوس کف پا وجود نداشته باشد صافی کف پا از نوع سخت یا ریجید است.

آیا در افراد دچار صافی کف پا استفاده از کفی یا کفش ضرورت دارد؟

همانگونه که گفته شد 15 الی 20 درصد بزرگسالان دچار صافی کف پا میباشند و اغلب این افراد درد و علائمی ندارند و لذا صافی کف پا را نمیتوان بیماری حساب کرد و استفاده از کفی طبی (Molded Orthosis) و کفش طبی (Orthopedic shoes) در دوران کودکی و برای سال های متمادی نشان داده شده است که در ایجاد قوس طولی کف پا و در برطرف شدن صافی کف پا موثر است ولی ضرورت ندارد .خصوصا در قبل از 3 سالگی یعنی از بدو تولد تا این سن فقط در کودکانی که زمینه خانوادگی صافی کف پا دارند توصیه شده است در سایر موارد بعد از سن 3 سالگی استفاده از کفی ها (longitudinal arch support ) و کفش های طبی (Medical shoes) مفید میباشد.

آیا کف پای صاف بیماری است؟

تقریبا تمام نوزادان بعد از تولد کف پای صاف (Flatfoot) دارند و قوس طبیعی پا ممکن است که تا سن 7 تا 10 سالگی تشکیل نشود.

در یک بررسی به عمل آمده حدود 50 درصد از کودکان در سن 3 سالگی قوس کف پا پیدا میکنند و در حدود 25 درصد موارد در 6 سالگی صافی کف پا دارند یعنی در 75 درصد موارد در شش سالگی قوس کف پا تشکیل میشود و به مرور زمان با افزایش سن درصد تشکیل قوس کف پا بیشتر شده به طوریکه درصد صافی کف پا در افراد بالغ بین تا درصد برآورد شده است ولی جالب است بدانید که تنها 1% موارد صافی کف پا از نوع بیماری یا پاتولوژیک (Pathological) محسوب میشود.

آیا ارتباطی بین وزن بدن و دردناک شدن صافی کف پا وجود دارد؟

در بررسی هایی که اخیرا انجام شده معلوم شده است که وزن بدن که بر اساس ایندکس توده بدن (BMI=body mass index) اندازه گیری میشود با شدت درد و علائم بالینی ناشی از صافی کف پا ارتباط مستقیم دارد.