آرتروپلاستی, آرتروسکوپی, جراحی

چرا آرتروز و بیماری های مفصلی در جامعه ایران شایع است؟

خواندن این مقاله 8 دقیقه طول میکشد

توضیح مختصری در مورد بیماری های مفصلی و انواع آرتروز شایع در ایران

بیماری آرتروز و یا استئو آرتریت عبارت است از تحلیل غضروف مفصلی و این بیماری اختصاص به کشور و جامعه خاصی ندارد و در ارتباط با افزایش سن در تمام افراد و جوامع اتفاق می افتد همانگونه که موی سر سفید میشود و دندان های فرد دچار پوسیدگی میشود مفاصل هر فرد هم در اثر افزایش سن دچار تخریب و تحلیل شده و این پروسه منجر به آرتروز و به اصطلاح استئوآرتریت میشود .

یک سری عوامل میتواند باعث تسریع پروسه بروز آرتروز و یا استئوآرتریت در افراد شود و این عوامل را به اصطلاح ریسک فاکتور یا عوامل خطر مینامند . یکی از این عوامل خصوصا در بعضی از مفاصل فاکتور ژنتیکی میباشد به طوری که در بعضی از افراد و خانواده ها آرتروز بعضی مفاصل مانند مفاصل دست و زانو بیشتر دیده میشود .

از جمله عوامل ریسک فاکتور در ابتلا به آرتروز مفاصل استفاده نامناسب یا به اصطلاح Over Use مفاصل میباشد مثلا بسته به شغل افراد ، افرادی که با دست کار بیشتری انجام میدهند و افرادی که با مفاصل شانه ی آنها و ستون فقرات و خصوصا مفاصل بین مهره ای در ستون مفاصل گردن ، پشتی یا توراسیک و ستون فقرات کمری یا لومبار میتواند در بعضی از مشاغل دچار Over Use و مستعد ابتلا به آرتروز و پدیده های التهابی دیسک های بین مهره ای و اصطلاحا دیسکوپاتی و هرنی دیسک شوند .

در مفاصل اندام تحتانی خصوصا مفصل زانو و با شیوع کمتر مفصل هیپ و مچ پا و سایر مفاصل پا و اندام تحتانی میشود وزن فرد نقش مهمی دارد . شاید یکی از دلایل افزایش شیوع آرتروز خصوصا در زانو و مفاصل اندام تهتانی در جوامع و من جمله کشور ما افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن باشد .

به طور کلی نحوه زندگی فرد و عادت های روزمره فرد که به اصطلاحا لایف استایل (life style) گفته میشود در بروز آرتروز مفاصل نقش مهمی دارد مثلا نحوه ی نشستن که فرد بر روی زمین به صورت دو زانو و یا چهار زانو بشیند به مدت طولانی و یا حالت چمباتمه زانو شرایط نامناسب نشستن بر روی مبل و صندلی به طوری که انحنا و خمیدگی ستون فقرات و مفاصل اندام فوقانی و تحتانی در پوزیشن های غیر طبیعی جزو عوامل خطر و ریسک فاکتور های محسوب میشود و ملاحظه در این موارد و علم نحوه نشستن و ایستادن صحیح ارگونومی گفته میشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *