آرتروپلاستی, آرتروسکوپی, تزریق مفصلی, جراحی

عوارض تزریق مفصلی کورتون چیست؟

خواندن این مقاله 9 دقیقه طول میکشد

مطالعات و بررسی های زیادی در مورد عوارض احتمالی تزریق مفصلی کورتیکواستروئید یا کورتون در مفصل زانو

و سایر مفاصل انجام شدهو خوشبختانه این عوارض بسیار کم و نادر هستند به طوریکه شیوع عفونت شدید زانو یا آرتريت سپتيك (Septic arthritis) بعد از تزریق مفصلی کورتون در زانو 1در 10000 گفته شده است .

عوارض دیگر با شیوع کم و با احتمال بروز بعد از تزریق مفصلی کورتون عبارتند از

از بین رفتن رنگدانه ها یا دپيگمانتاسيون پوست (Depigmentation) در محل تزریق ، سينوويت (Synovitis)، تندينوپاتی (Tendinopathy) و نكروز آواسكولار (Avascular necrosis).

در برخی از مطالعات نیز نشان داده شده است که احتمال ابتلا به عفونت در سه ماه اول بعد از تزریق کورتون در داخل مفصل در صورت انجام عمل جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو بیشتر بوده است ولی مطالعات دیگری این یافته را تایید نکرده است .

آیا تزریق مفصلی کورتون مضر است ؟

ترس زیادی در جامعه در رابطه با مصرف کورتون که اصطلاح مرسوم برای تجویز کورتیکواستروئید میباشد وجود دارد .

شاید این به علت تجویز بیش از حد و بی مورد و غیر علمی این دارو برای مصرف در موارد غیر ضروری و نا به جا بوده باشد ولی باید بدانیم که تزریق به موقع و به جا و به اصطلاح اندیکاسیون (Indication) مناسب توسط پزشک متبحر در بسیاری از موارد نه تنها مضر نیست بلکه مفید و گره گشا برای بیمار میتواند باشد.

ترکیبات کورتون یا کورتیکواستروئید مورد استفاده برای تزریق داخل مفصلی زانو و سایر مفاصل عبارتند از

متيل پردنيزولون (Methyl prednisolone) ، تريامسينولون (Triamcinolone) ، دگزامتازون (Dexamethasone) و بتامتازون (Bethamethasone) .

به طور کلی روماتولوژيست ها بیشتر از ارتوپد ها راغب به تزریق کورتون داخل مفصل هستند و بررسی های به عمل آمده نشان میدهد در مواقعی که مفصل زانو افیوژن (Effusion) داشته باشد یا به اصطلاح عامیانه آب آوردن زانو باشد اثر بخشی کورتون یا کورتیکواستروئید داخل مفصلی بیشتر به چشم میخورد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *